KWiA.I–0914/13/10
|
Opole, 25.05.2010 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI NR 26/10
|
Jednostka kontrolowana
|
Publiczne Przedszkole nr 44 „PROMYK”
45-641 Opole
ul. Oświęcimska 94
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
od 05 maja do 25 maja 2010 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Wiesław Pałczyński– starszy specjalista
w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Monika Pijanka – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli
|
nr 57/10
nr 58/10
|
Przedmiot kontroli
|
Ø Gospodarka finansowa
Ø Realizacja zasad wynagradzania pracowników niepedagogicznych
|
Okres objęty kontrolą
|
2009r.
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Aldona Pydych –dyrektor przedszkola
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielały
|
Aldona Pydych – dyrektor przedszkola
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))– główny księgowy
|
Podstawy prawne
Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami).
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity z 2002 r., Dz. U. Nr 76, poz.694 z późniejszymi zmianami).
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 2004 r., Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami).
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r., Dz. U. Nr 118, poz. 1112 z późniejszymi zmianami).
Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz 177 z późn. zm.)
Rozporządzenie z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 107 poz. 726 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116 poz. 783).
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50 poz. 398 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22 poz. 181 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 52 poz. 422)
Uchwała Nr XLIV/456/05 Rady Miasta Opola z dnia 17 marca 2005 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania dochodami własnymi w jednostkach budżetowych miasta Opola.
Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Załącznik do komunikatu poz. 84).
Cel kontroli
Celem kontroli była ocena prawidłowości wydatkowania środków budżetowych i gospodarowania środkami z dochodów własnych oraz sprawdzenie rzetelności prowadzonej ewidencji i sporządzanych sprawozdań.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta Opola uzyskano dane dotyczące środków finansowych przekazanych do jednostki kontrolowanej na cele objęte kontrolą.
Zapoznano się z aktami prawnymi dotyczącymi pobierania opłat za pobyt dzieci w przedszkolu oraz z przyjętymi rozwiązaniami organizacyjnymi w zakresie prowadzenia spraw ewidencyjno-księgowych w kontrolowanej jednostce.
Dane zawarte w sprawozdaniach sporządzonych przez jednostkę kontrolowaną porównano z danymi znajdującymi się w ewidencji księgowej, wyciągach bankowych oraz w innych badanych dokumentach.
Przeprowadzono analizę zapisów znajdujących się w ewidencjach księgowych dotyczących poszczególnych rodzajów wydatków rzeczowych pod kątem prawidłowości ich klasyfikowania, celowości i zasadności ich dokonywania oraz pod kątem zgodności danych ewidencyjnych z danymi wykazywanymi w sprawozdaniach.
Sprawdzono dokumenty źródłowe dotyczące wydatków budżetowych zaewidencjonowanych w dwóch paragrafach oraz dotyczące wydatków zaewidencjonowanych w wybranych paragrafach dochodów własnych za 2009r.
W zakresie wynagrodzeń szczegółową kontrolą objęto zapisy w ewidencji księgowej dotyczące wydatków na wynagrodzenia dla trzech osób za IV kwartał 2009r. Sprawdzono również prawidłowość ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego i kategorii zaszeregowania osób przyjętych do pracy w okresie objętym kontrolą.
W zakresie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych sprawdzono zgodność odpisów wykazanych w ewidencji z wyciągami bankowymi. Dokonano także analizy zapisów ewidencyjnych poszczególnych wpływów i wydatków pod kątem ich zgodności z ustawą.
Zapoznano się z dokumentacją dotyczącą systemu kontroli wewnętrznej oraz z funkcjonowaniem tego systemu w jednostce.
USTALENIA KONTROLI
I. W zakresie spraw organizacyjno-kadrowych
Przedszkole Publiczne nr 44 w Opolu położone jest na peryferiach Opola na Osiedlu „Metalchem - I” przy ul. Oświęcimskiej 94.
Przedszkole powstało w 1977 roku jako przedszkole zakładowe przy Zakładach Aparatury Chemicznej „Metalchem”.
W roku 1993 przedszkole zostało przekształcone w Przedszkole Niepubliczne Osiedlowe.
Od 1998 roku przedszkole ma status przedszkola publicznego i działa jako jednostka budżetowa, której organem prowadzącym jest Urząd Miasta Opole. Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Opolu.
W grudniu 2005 r. przedszkole otrzymało międzynarodowy honorowy certyfikat „Partnerskie Przedszkole”. Przedszkoli, które posiadają taki certyfikat jest ok. 120 w kraju i zagranicą, przy czym w woj. opolskim jedynie kilka.
Uchwałą Nr XX/323/00 Rady Miasta Opola z dnia 27.01.2000 r. odnowiono akt założycielski Przedszkola Publicznego Nr 44 przy ul. Oświęcimskiej 94 w Opolu.
Uchwałą Nr LIV/573/09 Rady Miasta Opola z dnia 27.08.2009 r. Przedszkolu Publicznemu nr 44 nadano imię „Promyk” (akta kontroli Nr 10/26/I/11).
Siedzibą Przedszkola jest nieruchomość zabudowana, którą Zarząd Miasta Opola przekazał nieodpłatnie w trwały zarząd decyzją nr GNGiK-7224c/17/00/01 z dnia 06.03.2001 r. (akta kontroli Nr 10/26/I/13-16).
Dyrektorem przedszkola jest pani Aldona Pydych powołana na to stanowisko przez Prezydenta Miasta Opola z dniem 01 września 2007 r. na czas określony do 31 sierpnia 2012 r. (akta kontroli Nr 10/26/I/17-18).
Na stanowisku głównego księgowego w wymiarze 0,375 etatu, tj. 3 godziny dziennie na czas nieokreślony zatrudniona jest od 1.10. 2007 r. pani (Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198)) (akta kontroli Nr 10/26/I/19).
Z zapisów książki kontroli przedszkola wynika, że w 2009 r. w jednostce przeprowadzone zostały dwie kontrole zewnętrzne przez: (akta kontroli Nr 10/26/I/21-22).
- dwukrotnie przez Wydział Budżetu Urzędu Miasta Opola (w zakresie prawidłowości naliczania odsetek od nieterminowych płatności oraz w zakresie wdrażania regulaminu wynagradzania - bez zaleceń).
Na dzień 01.01.2009 r. w przedszkolu zatrudnionych było 17 osób na 13,26 etatach (akta kontroli Nr 10/26/I/23). Stan zatrudnienia na początek i na koniec 2009 r. w rozbiciu na poszczególne grupy zawodowe w osobach i etatach przedstawia poniższa tabela:
Rodzaje stanowisk pracy
|
stan na 01.01.2009 r.
|
stan na
31.12.2009 r.
|
osoby
|
etaty
|
osoby
|
etaty
|
Pracownicy pedagogiczni
|
7
|
7,000
|
7
|
7,000
|
Pracownicy administracji
|
3
|
1,875
|
3
|
1,625
|
Pracownicy obsługi
|
6
|
5,375
|
6
|
5,375
|
Razem:
|
16
|
14,250
|
16
|
14,000
|
Z powyższych danych wynika, że stan zatrudnienia w osobach ogółem na początek i koniec 2009 r. nie uległ zmianie. Natomiast w etatach stan zatrudnienia na koniec 2009 r. był niższy o 0,25 etatu w stosunku do stanu początkowego.
W 2009 roku nie przyjęto do pracy w przedszkolu żadnych osób. Jednocześnie dokonano oszczędności w wykorzystanych etatach o 0,25 (akta kontroli Nr 10/26/I/24).
Przedszkole posiada w banku PKO Bank Polski S.A. pięć niżej wymienionych rachunków bankowych (akta kontroli Nr 10/26/I/28):
5002 0159 4076 - rachunek budżetowy,
5802 0160 0295 - rachunek depozytowy,
5702 0159 4092 - rachunek ZFŚS,
5902 0160 4084 - rachunek dochodów własnych,
5502 0160 0311 - rachunek przyjazne przedszkole.
Z budżetem gminy w 2009 r. przedszkole rozliczało się w dziale 801 rozdział 80104. Wydatki pokrywane są ze środków budżetowych Gminy oraz z dochodów własnych. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan rzeczowo-finansowy.
Księgi rachunkowe w przedszkolu za 2009r. prowadzone były z wykorzystaniem programu komputerowego „Progman – Software”.
Kontrolą objęto rachunki: budżetowe, ZFŚS oraz dochodów własnych.
II.W zakresie wydatków budżetowych
Z dokumentacji bankowej wynika, że stan salda na rachunku bieżącym na
dzień 31.12.2009 r. wynosił „0”(akta kontroli Nr 10/26/I/29).
W wyniku kontroli ustalono, że stan ten był zgodny z ewidencją księgową (zapisy na koncie „130”).
Z ewidencji księgowej Urzędu Miasta wynika, że łączna kwota środków budżetowych przekazanych do jednostki kontrolowanej na działalność bieżącą w 2009 r. wynosiła 612.953,63 zł, (akta kontroli Nr 10/15/I/5).
W dniu 15.01.2010 r. jednostka kontrolowana przedłożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb-28S z wykonania wydatków budżetowych (akta kontroli Nr 10/15/I/6).
W wyniku kontroli ustalono, że łączna kwota wydatków wykazana w sprawozdaniu jest zgodna z łączną kwotą środków otrzymanych z Urzędu Miasta na działalność przedszkola w 2009 r. oraz z ewidencją księgową .
Ze sporządzonego sprawozdania oraz z dokumentacji księgowej przedszkola wynika, że dokonane wydatki budżetowe zostały zaewidencjonowane w jedenastu paragrafach. W wyniku kontroli stwierdzono, że wykazane w sprawozdaniu dane dotyczące wydatków zaewidencjonowanych w poszczególnych paragrafach są zgodne z ewidencją księgową. Wszystkie wydatki środków budżetowych dotyczyły wynagrodzeń i pochodnych (akta kontroli Nr 10/26/I/50-51).
Z dokumentacji bankowej wynika, że stan salda na rachunku bieżącym na dzień 31.12.2009 r. wynosił „0”(akta kontroli Nr 10/26/I/32).W wyniku kontroli ustalono, że stan ten był zgodny z ewidencją księgową (zapisy na koncie „130”).
W sprawozdaniu Rb-28S za 2009 r. jednostka kontrolowana wykazała na koniec roku stan zobowiązań w trzech paragrafach na łączna kwotę 36.347,49 zł. W wyniku kontroli ustalono, że stan ten był zgodny z ewidencją księgową - konta 229 i 231. Zobowiązania dotyczyły naliczonego i niewypłaconego dodatkowego rocznego wynagrodzenia oraz pochodnych od tego wynagrodzenia (akta kontroli Nr 10/26/I/46-48,52).
II.1. Wydatki budżetowe na wynagrodzenia (paragraf 4010)
Wydatki w tym paragrafie stanowiły największą pozycję wszystkich wydatków środków budżetowych otrzymanych z urzędu Miasta Opola. Łączna kwota tych wydatków wyniosła 421.069,85 zł (akta kontroli Nr 10/26/I/27).
Podczas czynności kontrolnych dokonano szczegółowej analizy wynagrodzeń pięciu wybranych pracowników (akta kontroli Nr 10/26/I/7-9).
Zestawienie wynagrodzeń i zaszeregowania wybranych pracowników
Nazwisko i imię
|
Stanowisko
|
Kategoria zaszeregowania wg Rozporz. z 18.03.2009
|
Kategoria. Zaszereg. wg angażu
|
Wynagrodzenie zasadnicze
|
Wymiar czasu pracy
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
W trakcie analizy porównano kwoty wynagrodzeń netto wykazane w indywidualnych kartach wynagrodzeń z kwotami przelewów figurującymi na wyciągach bankowych pięciu losowo wybranych pracowników. Analizą objęto wszystkie wydatki figurujące na wyciągach bankowych za okres sześciu miesięcy na przestrzeni roku 2009. Ogółem sprawdzono wszystkie 18 wyciągów bankowych od nr 54 z 21 października do nr 71 z 30 grudnia.
Zestawienie płac wybranych pracowników
Osoba
|
Funkcja
|
I/2009
|
IV/2009
|
IX/2009
|
X/2009
|
XI/2009
|
XII/2009
|
(Wyłączono na podstawie art. 5. ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.01.112.1198))
|
W wyniku kontroli stwierdzono, że wszystkie kwoty figurujące na wyciągach bankowych były zgodne z kwotami wykazanymi w indywidualnych kartach wynagrodzeń. Wypłaty wynagrodzeń dokonywane były na rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe.
II.2. Wydatki budżetowe - odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (paragraf 4440)
W sporządzonym sprawozdaniu Rb-28S jednostka kontrolowana wykazała, że w paragrafie 4440 wydatki budżetowe w 2009 r. wyniosły 24.730,00 zł.
W wyniku kontroli ustalono, że kwota ta jest zgodna z ewidencją księgową dotyczącą tych wydatków (akta kontroli Nr 10/26/I/49).Powyższa kwota wydatków w całości dotyczyła odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Wykazana w sprawozdaniu kwota faktycznie przekazana została z rachunku podstawowego jednostki na rachunek bankowy funduszu w ustawowych terminach. Terminy i kwoty przelewów naliczonych odpisów wraz z dokonaną na koniec roku korektą przedstawia poniższa tabela:
Data
|
Kwota
|
%
|
Nr wyciągu
|
06.05.2009 r.
|
17.595,00 zł
|
75
|
WB 9,13
|
02.09.2009 r.
|
3.105,00 zł
|
25
|
WB 23
|
Plan na 2009 r.
|
20.700,00 zł
|
100
|
|
27.10.2009 r.
|
3.300,00 zł
|
korekta
|
WB 28
|
Ogółem odpis
|
24.000,00 zł
|
-
|
|
III. Dochody własne w 2009 r.
W dniu 15.01.2010 r. jednostka kontrolowana przedłożyła w Urzędzie Miasta Opola sprawozdanie Rb-34 z wykonania planów finansowych dochodów własnych (akta kontroli Nr 10/26/I/10).
W wyniku kontroli ustalono, że wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na początek okresu sprawozdawczego w kwocie 17.105,55 jest zgodny z wyciągiem bankowym nr 220 z dnia 31.12.2008r. (akta kontroli Nr 10/26/I/36-37)oraz z ewidencją księgową.
Również wykazany w sprawozdaniu stan środków pieniężnych na koniec 2009 r. w kwocie 13.826,11 jest zgodny z wyciągiem bankowym nr 211 z dnia 31.12.2009 r. (akta kontroli Nr 10/26/I/38-39)oraz z ewidencją księgową.
Wykazany w sprawozdaniu stan należności w kwocie 917,63 zł zgodny z ewidencja księgową – konto 201. Należności dotyczyły zaległości sześciu rodziców w opłatach za pobyt dzieci w przedszkolu (akta kontroli Nr 10/26/I/55).
III.1. Wpływy dochodów własnych
Ze sporządzonego sprawozdania wynika, że dochody własne w 2009 r. wyniosły ogółem 180.692,17 zł.
Na kwotę tę składają się:
· środki pieniężne na początek okresu sprawozdawczego w kwocie 17.105,55 zł,
• przychody w kwocie 163. 586,62 zł.
Powyższe wpływy uzyskano w dwóch niżej wymienionych paragrafach:
Ø 083 „Wpływy z usług” - kwota 162.252,23 zł,
Ø 092 „Pozostałe odsetki” - kwota 1.334,39ł.
W wyniku kontroli ustalono, że wykazane w sprawozdaniu wpływy w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją księgową i zostały uzyskane z następujących tytułów (akta kontroli Nr 10/26/I/61-65,78):
paragraf 083 - wpłaty za przedszkole,
paragraf 092 - odsetki bankowe.
Na wpłaty za przedszkole składały się (akta kontroli Nr 10/26/I/66):
- oplata stała w kwocie 116.995,92 zł,
- opłata za wyżywienie w kwocie 45.526,31 zł.
III.2. Wydatki z dochodów własnych
Ze sporządzonego przez jednostkę kontrolowaną sprawozdania Rb-34 wynika, że wydatki w ramach dochodów własnych w 2009 r. wyniosły ogółem 166.866,06 zł. Poniesione wydatki zaewidencjonowano w dziesięciu paragrafach. Stwierdzono, że wykazane w sprawozdaniu kwoty wydatków w poszczególnych paragrafach były zgodne z ewidencją księgową (akta kontroli Nr 10/26/I/74-76).
Szczegółową analizą objęto ewidencję księgową i dokumenty źródłowe dotyczące wydatków dokonanych w grudniu, zaewidencjonowanych w paragrafach 4220 i 4300 oraz wydatków za cały 2009 r. zaewidencjonowanych w paragrafach 4270, 4700 i 4750.
Paragraf 4220 - zakup żywności
Wydatki ogółem w 2009 r. wyniosły 45.462,92 zł (akta kontroli Nr 10/26/I/79). Wszystkie wydatki dotyczyły zakupu żywności. Płatności dokonywano przelewem z rachunku bankowego lub gotówką po uprzednim pobraniu jej z banku. W każdym przypadku rozliczenia gotówki dokonywano na podstawie raportów kasowych i dołączanych do nich dokumentów zakupu.
Paragraf 4300- zakup usług pozostałych
Wydatki ogółem w 2009 r. wyniosły 16.676,67 zł (akta kontroli Nr 10/26/I/80) dotyczyły opłat pocztowych, za monitoring obiektu, za usługi kominiarskie, za naukę języka angielskiego dla dzieci, usługi BHP i pomiary elektryczne zerowania budynku. W każdym przypadku rozliczenia gotówki dokonywano na podstawie raportów kasowych i dołączanych do nich dokumentów zakupu.
Paragraf 4270- zakup usług remontowych
Wydatki ogółem w 2009 r. wyniosły 21.228,44 zł i dotyczyły opłat za wykonanie prac malarskich i remontowych, wykonanie zasilania, węzła sanitarnego i zasilania, montaż wykładziny, konserwację sprzętu p.poż., urządzeń gazowych, kserokopiarki, placu zabaw oraz wykonanie pomiarów elektrycznych (akta kontroli Nr 10/26/I/81). Ogółem zaewidencjonowano 11 operacji księgowych. Płatności dokonywano przelewem z rachunku bankowego. W jednym przypadku płatności dokonano gotówką po uprzednim pobraniu jej z banku. Rozliczenia gotówki dokonano na podstawie raportu kasowego nr 20.
Tabela nr 4
Nr-f-ry
|
Nazwa wydatku
|
Kwota
|
Nr Wyciągu
|
Data zapłaty
|
6/02/09
|
Prace elektryczne montaż wyłącznika pneumatycznego
|
390,40
|
WB 36
|
23.02.2009
|
16/04/09
|
Remont instalacji w gab. logoped. i łazience
|
1.037,00
|
WB 73
|
20.04.2009
|
AK/0041/2009
|
Montaż 3 szt. drzwi z obróbką tynkarską
|
6.386,70
|
WB 76
|
23.04.2009
|
32/R/2009
|
Konserwacja kserokopiarki
|
61,00
|
WB 94
|
20.05.2009
|
236/2009
|
Przegląd gaśnic
|
67,10
|
RK/05/05/09
|
31.05.2009
|
47/6/09
|
Naprawa układu napięcia w kserokopiarce
|
122,00
|
WB 120
|
29.06.2009
|
4/2009
|
Remont magazynu żywnosci i przedpokoju
|
6.100,00
|
WB 145
|
26.08.2009
|
149/2009
|
Montaz baterii zlewozmywakowych w obieralni
|
354,78
|
WB 145
|
26.08.2009
|
5/2009
|
Remont obieralni warzyw
|
6.579,46
|
WB 145
|
02.09.2009
|
18/2009
|
Montaz zlewu dwukomorowego
|
80,00
|
RK/09/09/09
|
30.09.2009
|
23/2009
|
Remont spłuczki
|
50,00
|
RK/11/11/09
|
31.11.2009
|
Ogółem 21.228,44
|
Podczas kontroli ustalono, że dokumentacja księgowa prowadzona jest w sposób chronologiczny. Konta księgowe syntetyczne mają utworzone i wyodrębnione konta analityczne. Zespół kontrolny dokonał sprawdzenia sposobu opisywania faktur oraz rachunków pod względem formalnym, rachunkowym, merytorycznym oraz zatwierdzania do wypłaty przez dyrektora jednostki. Badaniem objęto wszystkie dokumenty księgowe, które zaksięgowano w paragrafie 4270. W tabeli nr 4 przedstawiono dokumenty poddane szczegółowej kontroli. W trakcie powyższego badania zespół kontrolny ustalił, że wszystkie skontrolowane dokumenty były opisane w myśl art.35 ust.3 ustawy o finansach publicznych. Ponadto wszystkie wydatki ujęto w prawidłowym paragrafie.
Paragraf 4700- szkolenia pracowników
Wydatki ogółem w 2009 r. wyniosły 770,00 zł i dotyczyły opłat za udział pracowników w różnego rodzaju szkoleniach. Wszystkie wydatki dotyczyły szkoleń pracowników, których tematyka związana była bezpośrednio z wykonywaną przez nich pracą (akta kontroli Nr 10/26/I/82). .
Paragraf 4750 – zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji
Wydatki ogółem w 2009 r. wyniosły 4.659,15 zł i dotyczyły zakupu tonerów, tuszu, programów oraz opłat za licencję i za aktualizację. Płatności dokonywano przelewem z rachunku bankowego lub gotówką, po uprzednim pobraniu jej z banku. W każdym przypadku rozliczenia gotówki dokonywano na podstawie raportów kasowych i dołączanych do nich dokumentów zakupu. Łącznie w 2009 r. sporządzono 5 raportów kasowych nr 4, 6, 10, 15 i 27 (akta kontroli Nr 10/26/I/83).
IV. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
Z dokumentacji bankowej wynika, że stan końcowy środków pieniężnych na dzień 31.12.2008 r. wynosił 543,06 zł (akta kontroli Nr 10/26/I/41). Stan ten jest zgodny z kwotą wykazaną na koncie księgowym – 135 jako bilans otwarcia na 2009 r.
Z zapisów na koncie księgowym-851 (akta kontroli Nr 10/26/I/84-86) wynika, że łączna kwota obrotów po stronie „Ma” (wpływy) na fundusz socjalny w 2009 r. wyniosła 26.506,68 zł. Na sumę tych wpływów składały się stan początkowy, spłacone pożyczki, dokonane odpisy ze środków budżetowych, odsetki bankowe, odsetki od pożyczek oraz środki pieniężne przekazane z Urzędu Miasta Opola dla emerytów nauczycieli. Wpływów z innych źródeł nie stwierdzono.
Z analizy zapisów dokonanych na tym koncie po stronie „Wn” wynika, że zaewidencjonowane obroty (rozchody) w tym okresie wyniosły łączne 26.810,28 zł. Środki te wydatkowane były na zapomogi, świadczenia urlopowe, dopłaty do wczasów pod gruszą, oraz dopłaty do wycieczek. Innych wydatków nie stwierdzono.
Stan środków pieniężnych na dzień 31.12.2009 r. według ewidencji księgowej – konto 135 wynosił 239,46 zł i był zgodny z saldem wykazanym w dokumentacji bankowej (akta kontroli Nr 10/26/I/44).
Wydatki z ZFŚS na przestrzeni roku 2009 r. przedstawiały się następująco:
- świadczenia urlopowe nauczycieli – 7 osób na kwotę 7.000,28 zł,
- dofinansowanie do wczasów i wypoczynku pracowników – 9 osób na kwotę
4.250,00 zł,
- dofinansowanie dla emerytów – 2 osoby na kwotę 800,00 zł,
- dofinansowanie do wypoczynku dzieci – 3 osoby na kwotę 1.200,00 zł,
- pomoc finansowa na zakup żywności i opału – 17 osób na kwotę 6,900,00 zł,
- dofinansowanie do wycieczki do Drezna (impreza rekreacyjna, w której brało
udział 15 pracowników) – na kwotę 3.660,00 zł.
V. System kontroli wewnętrznej
W wyniku kontroli ustalono, że wszystkie badane wydatki związane były z bieżącą działalnością przedszkola i zaewidencjonowano je zgodnie z klasyfikacją budżetową. Wszystkie otrzymane i zapłacone faktury były opisane, sprawdzone, zadekretowane oraz zatwierdzone do wypłaty.
Ponadto ustalono, że w 2009 r. zostało wydanych dziesięć niżej wymienionych zarządzeń dyrektora (akta kontroli Nr 10/26/I/25-27):
- w sprawie wprowadzenia ewidencji księgowej sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie wydatków strukturalnych ponoszonych przez przedszkole,
- w sprawie czasu pracy pracowników administracji i obsługi w roku 2009,
- w sprawie planu urlopu wypoczynkowego pracowników,
- w sprawie inwentaryzacji okresowej magazynu środków spożywczych,
- w sprawie okresowej inwentaryzacji magazynu środków czystości,
- w sprawie regulaminu wynagradzania pracowników samorządowych
zatrudnionych w przedszkolu,
- w sprawie przyznania dodatków motywacyjnych dla nauczycieli,
- w sprawie przyznania nagród dyrektora z funduszu nagród z okazji Dnia
Edukacji Narodowej,
- w sprawie powołania komisji i dokonania przeglądu składników majątkowych
przedszkola pod kątem ich dalszego użytkowania,
- w sprawie inwentaryzacji kasy
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz doręczono dyrektorowi przedszkola.
Zgodnie z § 39 ust.1 Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola stanowiącego załącznik do zarządzenia nr OR.II-0152/18/2003 Prezydenta Miasta Opola z dnia 9 czerwca 2003 r. w sprawie Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola zmienionego zarządzeniem nr OR.I-152-32/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 24.08.2004 r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola oraz zarządzeniem nr OR.I-0152-42/2004 Prezydenta Miasta Opola z dnia 29.10.2004 r. oraz zarządzeniem nr OR.I-0152/218/08 z dnia 16 kwietnia 2008r. w sprawie zmiany Regulaminu Kontroli Urzędu Miasta Opola kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo pisemnie, w terminie 7 dni roboczych od daty doręczenia protokołu kontroli, zgłosić kierownikowi zespołu kontrolnego umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu. (podpis)
Data…………
|
Zespół kontrolny
(podpisy)
Data:................
|
Podpis Głównego Specjalisty:
Podpis Naczelnika Wydziału:
Ewentualne przyczyny odmowy podpisania protokołu:
..............................................................................................................
..............................................................................................................
..............................................................................................................
|