KWiA-I-1711.00018/2013
|
Opole, 08.08.2013 r.
|
PROTOKÓŁ KONTROLI nr 26/13 (uproszczonej)
|
Jednostka kontrolowana
|
Miejski Zarząd Dróg w Opolu
|
Nazwa organu sprawującego nadzór
|
Prezydent Miasta Opola
|
Termin przeprowadzenia kontroli
|
05-08.08.2013 r.
|
Imię i nazwisko przeprowadzającego kontrolę oraz stanowisko
|
Agnieszka Lisiecka – inspektor w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
Tadeusz Lech - główny specjalista w Wydziale Kontroli Wewnętrznej i Audytu
|
Przedmiot kontroli
|
Prawidłowość realizacji uchwały nr XX/302/11 Rady Miasta Opola z dnia 16 grudnia 2011r. w sprawie Koncepcji nowej przeprawy przez rzekę Odrę.
|
Okres objęty kontrolą
|
2012 i 2013 rok
|
Imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki – stanowisko służbowe
|
Arkadiusz Karbowiak – Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu
|
Wyjaśnień w czasie kontroli udzielali
|
Arkadiusz Karbowiak – Dyrektor
Piotr Rybczyński – Z-ca Dyrektora
Mirosław Pietrucha – Z-ca Dyrektora
(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)– inspektor w Dziale Dokumentacji Miejskiego Zarządu Dróg
|
Podstawy prawne
- Ustawa z 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199, poz.1227, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397).
- Uchwała nr XX/302/11 Rady Miasta Opola z dnia 16 grudnia 2011r. w sprawie ramowego planu sesji Rady Miasta Opola.
Cel kontroli
Celem kontroli było:
- ustalenie stopnia realizacji uchwały nr XX/302/11 Rady Miasta Opola z dnia 16 grudnia 2011r. w sprawie Koncepcji nowej przeprawy przez rzekę Odrę,
- dokonanie oceny prawidłowości dotychczasowego postępowania w tej sprawie.
Kryteria
- Zgodnie z art. 59 ust. 1. pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymaga realizacja następujących planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko: planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko został stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1.
- Zgodnie z art. 61 ust.1 pkt 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko - ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przeprowadza się w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
- Zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko stwierdza, w drodze postanowienia, organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, uwzględniając łącznie następujące uwarunkowania:
1) rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji,
b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie,
c) wykorzystywania zasobów naturalnych,
d) emisji i występowania innych uciążliwości,
e) ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii;
- Zgodnie z art. 65 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko na postanowienie, o którym mowa w art. 63 ust. 1, przysługuje zażalenie.
- Zgodnie z art. 66 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien zawierać:
1) opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:
a) charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania,
b) główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,
c) przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia;
2) opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;
3) opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4) opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia;
5) opis analizowanych wariantów, w tym:
a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,
b) wariantu najkorzystniejszego dla środowiska
wraz z uzasadnieniem ich wyboru;
6) określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko, a w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej określenie także wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego;
7) uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na:
a) ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powie-trze,
b) powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz,
c) dobra materialne,
d) zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,
e) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a–d,
f) bezpieczeństwo ruchu drogowego w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej;
8) opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z:
a) istnienia przedsięwzięcia,
b) wykorzystywania zasobów środowiska,
c) emisji;
9) opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
10) dla dróg będących przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko:
a) określenie założeń do:
– ratowniczych badań zidentyfikowanych zabytków znajdujących się na obszarze planowanego przedsięwzięcia, odkrywanych w trakcie robót budowlanych,
– programu zabezpieczenia istniejących zabytków przed negatywnym oddziaływaniem planowanego przedsięwzięcia oraz ochrony krajobrazu kulturowego,
b) analizę i ocenę możliwych zagrożeń i szkód dla zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w szczególności zabytków archeologicznych, w sąsiedztwie lub w bez-pośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia;
11) jeżeli planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji, porównanie proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska;
12) wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, oraz określenie gra-nic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich; nie dotyczy to przedsięwzięć polegających na budowie drogi krajowej;
13) przedstawienie zagadnień w formie graficznej;
14) przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
15) analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;
16) przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
17) wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport;
18) streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu;
19) nazwisko osoby lub osób sporządzających raport;
20) źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.
- Zgodnie z art. 69 ust. 3- 5 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organ określa zakres raportu w drodze postanowienia, organ wydaje postanowienie o zawieszeniu postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Na postanowienie, o którym mowa w ust. 4, nie przysługuje zażalenie.
- Zgodnie z art. 71 ust. 2. pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
- Zgodnie z art. 73 ust. 1. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wszczyna się na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji przedsięwzięcia.
- Zgodnie z art. 75 ust. 6 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko - w przypadku przedsięwzięcia realizowanego w części na terenie zamkniętym dla całego przedsięwzięcia decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje regionalny dyrektor ochrony środowiska.
- Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 60 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko – do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg oraz obiektów mostowych służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody.
Metodyka przeprowadzenia kontroli
Dokonano analizy dokumentacji dotyczącej ,,Koncepcji nowej przeprawy przez rzekę Odrę”. Zapoznano się z obowiązującymi przepisami w zakresie objętym kontrolą. Szczegółową kontrolą objęto całą dokumentację tego postępowania. Zapoznano się ze wszystkimi czynnościami wykonywanymi na poszczególnych etapach postępowania. Przyjęto wyjaśnienia od pracownika merytorycznego Działu Dokumentacji Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu.
Ustalenia szczegółowe kontroli
- W dniu 16.12.2011r. Rada Miasta Opola podjęła uchwałę nr XX/302/11 w sprawie ramowego planu sesji Rady Miasta Opola na 2012 rok. Plan zawiera między innymi odbycie sesji w sprawie ,,Koncepcji nowej przeprawy przez rzekę Odrę”. W związku z powyższą uchwałą Prezydent Miasta Opola pismem nr OR-I.0002.2012 z dnia 04.01.2012r. zobowiązał naczelnika Wydziału Infrastruktury Technicznej i Gospodarki Komunalnej i dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu do opracowania tematu, który był zaplanowany do rozpatrzenia przez Radę Miasta Opola na sesji w dniu 05.07.2012r. (Akta kontroli nr 13/26/I/1-3).
- W dniu 09.02.2012r. odbyło się spotkanie u Z-cy Prezydenta Miasta Opola pana Arkadiusza Wiśniewskiego przy udziale naczelników z Wydziału Urbanistyki, Architektury i Budownictwa, Biura Urbanistycznego, Z-cy Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg pana Piotra Rybczyńskiego, przedstawicieli Biur Projektowych i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na spotkaniu nakreślono ramy dalszych działań związanych z pozyskaniem koncepcji przepraw przez Odrę (Akta kontroli nr 13/26/I/4-7).
- W dniu 24.02.2012r. odbyło się kolejne spotkanie, w którym uczestniczył Prezydent Miasta Opola oraz naczelnicy Wydziału Urbanistyki, Architektury i Budownictwa, Biura Urbanistycznego, Infrastruktury Technicznej i Gospodarki Komunalnej, Wydziału ds. Europejskich i Planowania Rozwoju, przedstawicieli Miejskiego Zarządu Dróg oraz Biur Projektowych. Na spotkaniu firma (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)przedstawiła prognozy ruchu dla miasta Opola w przypadku rezygnacji z budowy przepraw przez Odrę. Zaprezentowano, które kierunki stracą przepustowość, a brak przepraw spowoduje niewydolność komunikacyjną miasta Opola. Z-ca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg pan Piotr Rybczyński zaproponował opracowanie projektów dla 3 wariantów w zakresie koncepcji i uzyskania decyzji środowiskowej. Podsumowując spotkanie Prezydent Miasta Opola stwierdził, że przedstawione materiały nie wskazały jednoznacznej odpowiedzi na pytanie co w tej kwestii należy realizować, ale wskazały jakie dalsze działania należy podjąć (Akta kontroli nr 13/26/I/8-12).
- W kwietniu 2012 r. Miejski Zarząd Dróg ogłosił przetarg na realizację zadania pod nazwą: ,,Opracowanie koncepcji przepraw przez rzekę Odrę w ciągu:
- Trasy Średnicowej - Zadanie I,
- Trasy Bolkowskiej - Zadanie II,
- Obwodnicy Południowej - Zadanie III
Wraz z analizą oddziaływania na środowisko”.
W postępowaniu złożono 36 ofert. Z informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 04.06.2012r. wynika, że dla realizacji trzech zadań wybrano 2 niżej wymienione firmy:
-(Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.).
Zgodnie z przyjętym kryterium wybrano oferty, o najniższej cenie (Akta kontroli nr 13/26/I/20-39).
W dniu 06.07.2012r. z wybranymi firmami podpisano umowy nr: (MZD/139/TP2/2012, MZD/140/TP2/2012, MZD/141/TP2/2012) (Akta kontroli nr 13/26/I/40-60).
Zgodnie z zawartymi umowami wykonawcy zostali zobowiązani do wykonania opracowania koncepcji przepraw przez rzekę Odrę trzech tras wraz z analizą oddziaływania na środowisko z podziałem na trzy etapy:
- etap I – opracowanie minimum trzech wariantów koncepcji oraz uzyskanie pozytywnej opinii wydanej przez zespół powołany przez Prezydenta Miasta Opola dla każdego wariantu zaakceptowanego do II etapu,
- etap II – określenie wpływu na środowisko wraz z kosztem szacunkowym realizacji oraz przygotowanie wniosku i uzyskanie prawomocnej decyzji środowiskowej lub decyzji lokalizacyjnej,
- etap III – opracowanie programu funkcjonalno – użytkowego oraz studium wykonalności.
Termin wykonania przedmiotu umowy – cykl 8 miesięcy w tym:
- 3 miesiące dla Etapu I licząc od dnia zawarcia umowy do dnia złożenia minimum trzech wariantów koncepcji do Miejskiego Zarządu Dróg,
- 3 miesiące dla Etapu II licząc od dnia wydania przez zespół Prezydenta Miasta Opola pozytywnych opinii dla każdego wariantu zaakceptowanego do II etapu opracowania do dnia złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej lub decyzji lokalizacyjnej,
- 2 miesiące dla Etapu III licząc od dnia wydania decyzji środowiskowej lub decyzji lokalizacyjnej do dnia przekazania Miejskiemu Zarządowi Dróg kompletnego opracowania pkt 1.2.3 SIWZ.
Z zapisów księgowych wynika, że dotychczas firmy otrzymały następujące płatności (Akta kontroli nr 13/26/I/80-83):
1. (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)za opracowanie koncepcji - Etap I i częściowo Etap II:
ROK 2012
05.11.2012r. 24.796,80 zł,
16.678,80 zł
26.11.2012r. 11.119,20 zł,
16.531,20 zł
Łącznie 69.126,00 zł
ROK 2013
05.03.2013r. – 30.996,00 zł,
46.051,20 zł.
Łącznie 77.047,20 zł.
2. (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)za opracowanie koncepcji - Etap I i częściowo Etap II:
ROK 2012
12.11.2012r. 18.184,32 zł,
26.11.2012r. 12.122,88 zł,
Łącznie 30.307,20 zł
ROK 2013
05.03.2013r. – 33.770,88 zł,
Łącznie 33.770,88 zł.
Zgodnie z § 3 ust. 1 zawartych umów zamawiający zastrzegł sobie prawo sprawdzenia stopnia zaawansowania prac na każdym etapie wykonywania przedmiotu umowy. Wykonawca zobowiązany jest do składania w terminie do trzeciego dnia każdego miesiąca comiesięcznych pisemnych informacji o stopniu zaawansowania prac objętych zakresem umowy. Brak sprawozdania oznacza nie wywiązanie się z warunków umowy.
W wyniku kontroli ustalono, że sprawozdania z zaawansowania prac w sprawie ocen i raportów oddziaływania na środowisko złożono w następujących dniach:
- (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.).: 03.04.2013r., 06.05.2013r., 28.05.2013r., 04.07.2013r., 05.08.2013r.
- (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)09.04.2013r., 06.05.2013r., 03.06.2013r., 06.08.2013r.
Z treści pism wynika, że prace wykonywane są na bieżąco. Nie występują problemy na etapie prac związanych z wykonywaniem raportu o oddziaływaniu na środowisko. W raportach nie ma szczegółowych informacji o stanie realizacji poszczególnych punktów wymienionych w postanowieniach Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Z wyjaśnień pracownika merytorycznego wynika, że na etapie wykonywania przedmiotu umowy w zakresie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz sporządzenia raportu dotychczas nie dokonano sprawdzenia stopnia zaawansowania tych prac.
W § 5 umowy ustalono, że wynagrodzenie za prace stanowiące przedmiot umowy w zakresie opracowania dokumentacji wynosi odpowiednio:
- (Wyłączono na podstawie ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych r., Dz. U. z 2002 r. Nr 101 poz.926 ze zm.)
- W dniu 4.10.2012r. firmy wyłonione w przetargu dostarczyły zgodnie z terminem wskazanym w umowie robocze koncepcje przepraw przez Odrę.
- W dniu 10.10.2012r. Miejski Zarząd Dróg wystosował m.in. do naczelników wydziałów Urzędu Miasta Opola, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, przedstawicieli Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej i Biura Organizacji Transportu Zbiorowego zaproszenie do udziału w zespole opiniującym.
- W dniu 19.10.2012r. odbyło się spotkanie z udziałem Prezydenta Miasta Opola, na którym projektanci przedstawili trzy warianty budowy przeprawy przez rzekę Odrę. Na spotkaniu wniesiono uwagi i wnioski do przedłożonych koncepcji (Akta kontroli nr 13/26/I/13-19).
- W dniu 29.01.2013r. Projektanci złożyli do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko na terenach zamkniętych. Wniosek złożono zgodnie z terminem wskazanym w umowie (Akta kontroli nr 13/26/I/62).
- W dniach 21 i 22.03.2013r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał sześć postanowień. Trzy postanowienia wydano dla każdej z trzech tras i dotyczyły nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz sporządzenia raportu w pełnym zakresie, zgodnie z art. 66 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na:
- powietrze atmosferyczne,
- klimat akustyczny na terenach chronionych,
- środowisko gruntowo – wodne,
- chronione gatunki zwierząt, grzybów i roślin i ich siedlisk, a także trasy migracji zwierząt oraz istniejące pomniki przyrody zlokalizowane na trasie planowanej inwestycji,
- walory fizjonomiczne krajobrazu przedmiotowego terenu
oraz dogłębną analizę konfliktów społecznych.
Z uzasadnień wydanych postanowień wynika, ze wszystkie trzy planowane przedsięwzięcia zostały zakwalifikowane przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (Akta kontroli nr 13/26/I/64-79).
Ponadto z treści tych uzasadnień wynika, że: biorąc pod uwagę uwarunkowania wynikające z art. 63 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, uwzględniając charakter, skalę i usytuowanie przedsięwzięcia, organ postanowił nałożyć na inwestora obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w pełnym zakresie, zgodnie z art. 66 niniejszej ustawy. Ponadto raport powinien uwzględniać oddziaływanie na chronione gatunki zwierząt, roślin i grzybów i ich siedliska, a także trasy migracji zwierząt oraz projektowaną formę ochrony przyrody.
Na postępowania służyło zażalenie do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Z wyjaśnień pracownika merytorycznego wynika, że Miejski Zarząd Dróg nie złożył takiego zażalenia z uwagi na brak podstaw.
Jednocześnie ustalono, że na podstawie art. 69 ust. 4 i ust. 5 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał dla każdej z trzech tras trzy postanowienia dotyczące zawieszenia postępowań w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dotyczącej zgody na realizację przedsięwzięcia do czasu przedstawienia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu na środowisko.
Podsumowanie
W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych nie stwierdzono przewlekłości bądź nieuzasadnionych przerw w działaniach Miejskiego Zarządu Dróg w Opolu. Ustalono, że wszystkie podejmowane przez MZD działania były niezbędne, a obowiązek ich przeprowadzenia wynikał z konkretnych przepisów prawa.
Wszystkie trzy planowane przedsięwzięcia zostały zakwalifikowane przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Dlatego też został nałożony obowiązek dokonania ocen i sporządzenia raportów o oddziaływaniu na środowisko.
Od marca 2013 r. wykonywane są przez wybrane firmy prace mające na celu zebranie niezbędnych danych do dokonania takich ocen i sporządzenia raportów. Ostateczne terminy zakończenia prac i sporządzenia raportów nie są znane. W związku z tym postępowania prowadzone przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Opolu w sprawie wydania decyzji zostały zawieszone do czasu sporządzenia takich raportów.
Zgodnie z zawartymi umowami MZD w Opolu raz w miesiącu jest informowany pisemnie przez w/w firmy o wykonywanych czynnościach. Jednak z treści tych pism nie wynika jakie konkretnie prace zostały wykonane, jakie zebrano materiały stanowiące podstawę do sporządzenia raportu oraz na jakim etapie zaawansowania znajdują się poszczególne zakresy objęte oceną.
Zgodnie z § 3 ust. 1 zawartych umów, MZD jako inwestor ma prawo sprawdzenia stopnia zaawansowania prac na każdym etapie wykonywania przedmiotu umowy.
W związku z powyższym w przyszłości MZD winien korzystać z przysługującego prawa. Jeżeli chodzi o wcześniejsze prace to MZD winien zapoznać się z dokumentacją potwierdzającą wykonanie prac, o których mowa w przekazywanych informacjach, sporządzić odpowiedni dokument z ich analizy oraz zobowiązać firmy do przedstawiania w przyszłości bardziej szczegółowych opisów wykonanych prac.
Zgodnie z pkt. 42-45 rozdziału III procedur kontroli instytucjonalnej stanowiących załącznik do zarządzenia wewnętrznego nr KWiA-I.0142.00003.2012 Naczelnika Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Audytu z dnia 30 maja 2012 r.: - w uproszczonym postępowaniu kontrolnym wnoszone uwagi i zastrzeżenia ujmowane są bezpośrednio w protokole kontroli. Wersja przedstawiona kierownikowi jednostki kontrolowanej jest wersją ostateczną. Naczelnik Wydziału zatwierdza protokół z uproszczonego postępowania kontrolnego i podpisuje go. W uproszczonym postępowaniu kontrolnym nie przygotowuje się wniosków pokontrolnych. Prezydent zapoznaje się z jej wynikami bezpośrednio z protokołu kontroli. Akceptacja wyników kontroli przez Prezydenta stanowi podstawę do sformułowania zaleceń.
Jednostka kontrolowana
W dniu dzisiejszym otrzymałem/am egzemplarz protokołu.
(podpisy)
Data: ........................
|
Zespół kontrolny (podpisy)
Data: ……………………………….
|
Zatwierdził: (Naczelnik Wydziału)
Data:
|
Akceptuję: (Prezydent)
Data:
|