KWiA-I-0914 /51/1/2006 Opole dnia, 24 maja 2006 r.
Informacja o kontroli
W okresie od 28 luty 2006r. do 24 marca 2006r. na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta Opola Nr OR.I-0152/28/2006 z dnia 28.02.2006 r. została przeprowadzona przez Wydział Kontroli Wewnętrznej i Audytu Urzędu Miasta Opola kontrola w Miejskiej Telewizji Opole Spółka z o. o w Opolu
w zakresie:
- ustalenia przyczyn zadłużenia jednostki
- zbadania celowości i prawidłowości wykorzystania środków finansowych przyznanych uchwałą nr XLIX/534/05 Rady Miasta Opola z dnia 25 sierpnia 2005r.
W oparciu o pozytywną opinię Rady Nadzorczej w dniu 24.08.2005r. w Biurze Rady Miasta została złożona autopoprawka Nr 2 Prezydenta Miasta Opola do projektu uchwały Rady Miasta Opola z dnia 12.08.2005r. w sprawie korekty budżetu miasta Opola na 2005r. W przedłożonej autopoprawce zaproponowano przydzielenie MTO środków w wysokości 322.408 zł. Zgodnie ze zgłoszoną autopoprawką w dniu 25.09.2005r. uchwałą nr XLIX/534/05 Rada Miasta Opola przyznała MTO dopłatę w wysokości 322.408 zł.
W trakcie badania dokumentacji ustalono wysokość poniesionych strat za okres od 29.12.1999r. do 31.12.2004r. oraz 2005r. Uzyskane dane przedstawiają się następująco:
· od 29.12.1999r. do 31.12.2000r. strata 2.511,10 zł
· od 01.01.2001r. do 31.12.2001r. strata 4.303,46 zł
· od 01.01.2002r. do 31.12.2002r. strata 30.744,99 zł
· od 01.01.2003r. do 31.12.2003r. strata 68.099,97 zł
· od 01.01.2004r. do 31.12.2004r. strata 216.748,35 zł
Razem 322.407,87 zł
· od 01.01.2005r. do 31.12.2005r. strata 251.000,00 zł *
* Informacja uzyskana na podstawie F-01/I-01- sprawozdania o przychodach, kosztach i wyniku finansowym oraz nakładach na środki trwałe za okres od początku roku do końca IV kwartału 2005r. przekazanego do Urzędu Miasta Opola (akta kontroli tom I s. od 40 do 47).
W trakcie prowadzonych czynności kontrolnych dokonano analizy:
- zestawień zobowiązań za okres przed przyznaniem środków finansowych i po ich przyznaniu przez Radę Miasta Opola w drodze uchwały nr XLIX/534/05 z dnia 25.08.2005r.,
- uregulowanych wierzytelności w oparciu o dokumenty źródłowe (umowy, faktury, wyciągi bankowe),
- zasadności dokonanych zapłat i ich zgodności z uchwałą i uzasadnieniem do uchwały oraz wnioskiem spółki,
- sprawozdań finansowych.
W wyniku kontroli ustalono, że:
- łączna kwota zobowiązań powstałych przed 2005r. i zapłaconych po 25.09.2005r. wyniosła 232.435,61 zł,
- łączna kwota zobowiązań powstałych w 2005r. i zapłaconych w okresie od 25.09.2005r. do 31.12.2005r. wyniosła 79.243,12 zł,
- łączna kwota zobowiązań powstałych przed 2005r. a nie uregulowanych przez MTO ze względu na ich sporny charakter wyniosła 19.356,02 zł.
- część zobowiązań powstałych przed 2005r. w wysokości 2.611,04 zł uregulowano w formie kompensaty.
W związku z powyższym rozliczenie przyznanej dopłaty przedstawia się w następujący sposób:
Saldo rozliczenia dopłaty (zł) |
Przepływy dotyczące dopłaty (zł) |
Opis |
322.407,87 |
+322.407,87 |
Kwota dopłaty |
89.972,26 |
-232.435,61 |
Pokrycie zobowiązań powstałych przed 2005r. |
92.583,30 |
+2.611,04 |
Zobowiązania objęte kompensatami |
13.340,18 |
79.243,12 |
Pokrycie zobowiązań powstałych w 2005r. |
Z przedstawionego wyżej zestawienia nie rozliczona część dopłaty na moment zakończenia kontroli wyniosła 13.340,18 zł i jest niższa od kwoty zobowiązań spornych (19.356,02) o 6.015,84 zł. Wynika z tego, że w przypadku negatywnego rozstrzygnięcia postępowań dotyczących zobowiązań spornych, zobowiązania te nie będą mogły być pokryte w całości z przekazanej dopłaty.
W dniu 26.04.2006 r. protokół kontroli doręczono kierownikowi jednostki kontrolowanej, który po zapoznaniu się z jego treścią podpisał ostatnią stronę protokołu.
Kierownik jednostki kontrolowanej nie złożył zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli.
W wyniku kontroli wydano naczelnikowi Wydziału Budżetu zalecenia pokontrolne, aby uwzględnił wyniki kontroli, a szczególności kwestie zabezpieczenia środków finansowych na pokrycie zobowiązań powstałych przed 2005r. w prowadzonych działaniach nadzorczych dotyczących MTO sp. z o.o.